عمارت مسعوديه تهران

بليط هواپيما . بليط هواپيما ارزان , گردشگري,بليط هواپيمايي چارتر.خريد بليط هواپيما

عمارت مسعوديه تهران

۸۳ بازديد

يكي از بناهاي دوره قاجار عمارت مسعوديه تهران است. اين عمارت در طول عمرش اتفاقات زيادي را به خود ديده و يكي از اماكن مهمي بوده كه در حوادث تاريخي نقش داشته و شاهد رويدادهاي زيادي بوده است. 


ساختن عمارت مسعوديه
مسعودميرزا ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدين‌شاه قاجار در سال ۱۲۹۰ هجري قمري باغ نظاميه كه در جنوب باغ نگارستان قرار داشت را خريداري كرد و پنج سال بعد به دستور او رضاقلي خان معمار در زميني به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع و در سمت غربي باغ نظاميه، باغ و عمارتي ساخت كه به نام مسعودميرزا، مسعوديه ناميده شد. 

عمارت مسعوديه از لحاظ معماري
براساس اسناد موجود، باغ مسعوديه به رسم تمام بناهاي آن زمان دو بخش اندروني و بيروني داشت كه امروز فقط بخش بيروني باغ باقي مانده است.  باغ فعلي هفت عمارت دارد كه از طريق چندين حياط به هم ارتباط دارند.باغ مسعوديه زيبا و باشكوه داراي تمام ويژگي‌هاي يك باغ منحصربه‌فرد ايراني است، در مسير عبور جوي آب ساخته شده و با ديوارهاي بلند احاطه شده و داخل آن عمارت تابستاني و استخري بزرگ وجود دارد. علاوه بر اين‌ها نقش‌ها و عناصري از معماري فرنگي مانند كلاه‌فرنگي  هم در آن به كار رفته است.عمارت مسعوديه در ميدان بهارستان، ضلع جنوب غربي، خيابان اكباتان واقع شده است.

عمارت مسعوديه در زمان مشروطه
يكي از حوادث تاريخي كه اين عمارت شاهد آن بوده انقلاب مشروطه است. در طول نهضت مشروطه اين عمارت به خاطر موقعيتش كه نزديك ميدان بهارستان بود و همچنين اختلافات بين ظل السلطان و مظفر الدين شاه، يكي از پايگاه‌هاي مشروطه خواهان و مخالفان محمد علي شاه بود.

به رگبار بستن عمارت مسعوديه
همچنين حادثه تاريخي مهم ديگري كه در محل اين عمارت رخ داد منفجر شدن بمب دست ساز در زير كالسكه محمد علي شاه در نزديكي عمارت مسعوديه تهران بود كه همين موضوع بهانه اي شد تا او مجلس را به توپ ببند و به دنبال اين اتفاق خانه ظهيرالدوله و عمارت مسعوديه تهران و همچنين خانه هاي ديگر مشروطه خواهان و پايگاه هايشان را به رگبار بستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد