تاريخچه اي از عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز

بليط هواپيما . بليط هواپيما ارزان , گردشگري,بليط هواپيمايي چارتر.خريد بليط هواپيما

تاريخچه اي از عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز

۸۹ بازديد

عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز، بنايي متعلق به اواخر دورۀ قاجار بوده كه در قريه‌اي به همين نام قرار داشته است.در ادامه تاريخچه اي از اين عمارت را با هم بررسي ميكنيم.


 عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز درزمان قاجار

بنا بر اسناد، زمين‌هاي اين منطقه ابتدا در تصرف عين‌الدوله، صدراعظم دربار قاجار، بود. نخستين مالك اين اراضي كه به‌روشني در اسناد تاريخي از او نام برده شده، حاج محمدخان ابري (بسطامي) معروف به حاجب‌الدوله است.پس از وي اراضي، به فرزندش محمدحسين‌خان مشير خلوت رسيد و در زمان مظفرالدين‌شاه اين اراضي در تصرف ميرزا نصرالله ناصرالسلطنه بود. بعد از استيلاي مشروطه‌خواهان بر طهران، مالكيت اراضي به لطفعلي امير مفخم فرزند امام‌قلي‌خان بختياري منتقل شد و پس از او به فرزندش ابواقاسم خان بختيار رسيد.

 

ارباب هرمز كه بود

هرمز آرش، معروف به ارباب هرمز، يكي از زرتشتيان زاده‌شده در محلۀ خيرآباد يزد بود كه با حاصل كار و تلاش خود در هندوستان به ايران بازگشته و در سال ۱۳۲۷خورشيدي، تهرانپارس فعلي را كه در حدود ۳۶ميليون متر مربع مشتمل بر سه قريۀ مجيدآباد، مهدي‌آباد و حسين‌آباد بود، از بي‌بي عظيمه‌خانم بختيار، بيوۀ ابوالقاسم‌خان بختيار، سه دانگ به نام خود و سه دانگ به نام همسرش، خريد و با مشاركت آقايان وفادار تفتي و رستم مرزبان و كمك آقايان مهندس ناصرزاده، پورتيمور و مهاجر، اقدام به نقشه‌برداري، خيابان‌كشي، تفكيك اراضي و احداث مراكز عام‌المنفعه شامل درمانگاه، مراكز پليس، منابع آب، برق‌رساني، مدارس، مساجد و غيره كرد.

 

مشخصات عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز

عمارت فعلي معروف به ارباب هرمز با مساحت تقريبي ۹۰۰مترمربع، به سبك تركيبي از معماري سنتي با معماري قفقاز، در دو طبقه به‌همراه زيرزميني كوچك در ابتدا در باغي به‌وسعت يك ميليون مترمربع بنا شده بود و در حال حاضر ۴۲هزار مترمربع از آن باقي مانده است.فرم بناي موجود با شكل اوليۀ آن مقداري متفاوت است و اين بنا حداقل در چهار مرحله دچار تغييرات اساسي شده است.

 

عمارت مجيدآباد يا ارباب هرمز  از گذشته تا كنون

مطابق شواهد، بناي اوليه منطبق با الگوي كوشك‌هاي ايراني و با ابعادي كوچك‌تر بوده است كه در مرحلۀ بعد، به شكل يك كوشك تابستاني با فضاهاي باز، بازسازي شده است و نهايتاً با حضور ارباب هرمز در بنا، پس از توسعه در دو جبهۀ غربي و شرقي، قسمت‌هاي ستون‌دار داخلي با اجراي جرزهاي باربر از هم جدا شده‌اند.اين بنا در سال ۱۳۸۴به شمارۀ ۱۴۶۱۰در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد