تاريخچه خانه موزه مقدم تهران

بليط هواپيما . بليط هواپيما ارزان , گردشگري,بليط هواپيمايي چارتر.خريد بليط هواپيما

تاريخچه خانه موزه مقدم تهران

۶۹ بازديد

خانه و موزهٔ مقدم عمارتي تاريخي مربوط به اواخر دورهٔ قاجار در تهران است كه منزل مسكوني خاندان احتساب‌الملك و مقدم‌ها بود و اكنون موزه اشياي تاريخي است.


خانه موزه مقدم در گذشته

موزه و خانهٔ مقدم در آغاز، عمارتي بزرگ و مجلل و محل سكونت خاندان محمدتقي خان احتساب‌الملك از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجاريان و رئيس ادارهٔ احتسابيهٔ تهران و وزير مختار ايران در برن سوئيس، بوده كه بعدها در اختيار فرزندش، محسن مقدم، استاد باستان‌شناسي دانشگاه تهران قرار مي‌گيرد. او به همراه همسرش، سلما كويومجيان در خانهٔ پدري خود در تهران ساكن شد. محسن مقدم و سلما كه زادهٔ بلغارستان و رييس كتابخانه موزه ملي ايران بود، در كنار فعاليت‌هاي علمي، آثار و اشياء فراواني را با هدف حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي ايران گردآوري كردند.


آثار ارزشمند جمع‌آوري شده در خانه موزه مقدم

محسن مقدم بسياري از آثار ارزشمند جمع‌آوري شده مانند كاشي، قطعات سنگي تراشيده شده و غيره را با الهام از فضاهاي سنتي ـ تاريخي به نحو چشمگيري در جاي جاي اين عمارت قديمي نصب كرد و برخي ديگر مانند كلكسيون پارچه، چپق و قليان، سفالينه، شيشه، تابلو نقاشي، مسكوكات، مُهرها و اسناد تاريخي و غيره را با نظم و ترتيب خاصي در خانه پدري نگهداري نموده‌است.


خانه موزه مقدم در حال حاضر

 خانهٔ احتساب‌الملك يكي از يادگارهاي تهران قديم است كه اكنون به موزه تبديل شده‌است. اين خانه در سال ۱۳۵۱ از سوي محسن مقدم پسر احتساب‌الملك به دانشگاه تهران اهدا شد. محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ ه‍.ش درگذشت و پس از مرگِ همسرش سلما، در سال ۱۳۶۹ ه‍. ش، توليت موزه مقدم در اختيار مستقيم دانشگاه تهران قرار گرفت.


آدرس خانه موزه مقدم

آدرس خانه موزه مقدم: خيابان امام خميني (سپه)، بين خيابان هاي وليعصر و شيخ هادي، جنب بانك ملت، پلاك ۲۴۹

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد