همان طور كه مي دانيد، بليط هواپيما، به دو نوع سيستمي و چارتري، تقسيم مي گردد، كه هر يك از اين بليط ها، ويژگي هاي خاص خود را داشته، و مزاياي و معايب منحصر به فردي را، براي مسافران به همراه مي آورند. بليط هواپيما سيستمي، بليط هايي هستند كه توسط آژانس هاي هوايي به فروش مي رسند، و از قيمت ثابت و مشخصي برخوردارند. قيمت بليط هواپيما سيستمي، بر خلاف بليط هواپيما چارتري روز به روز تغيير نمي كند، و دچار هيچگونه افزايش و يا كاهش لحظه اي نمي گردد. اين بليط ها انواع مختلفي دارد كه عبارتند از: بليط هاي يك طرفه، بليط هاي داراي توقف برنامه ريزي شده، بليط هاي داراي توقف اجباري، بليط هاي رفت و برگشت، بليط هاي رفت و برگشت با مقاصد متغير و بليط هاي داراي چند توقف.

رزرو بليط هواپيما سيستمي
هر يك از اين بليط هاي سيستمي، براي سفر به مقصد و يا مقاصدي خاص، مناسب و كاربردي مي باشند، و با توجه به مسير سفر، زمان سفر، و هدف از انجام يك سفر هوايي، انتخاب و خريداري مي گردند.

مزاياي بليط هواپيما سيستمي
اگرچه بليط هاي هواپيما سيستمي، از قيمت بيشتري نسبت به بليط هاي چارتري برخوردارند، ليكن از مزايايي بهره مي برند كه خريد آن ها را منطقي و موجه مي نمايد. مهم ترين ويژگي مثبت بليط هاي هواپيما سيستمي، ثابت بودن نرخ فروششان است، و همين مساله باعث مي شود تا افراد بتوانند، اين بليط ها را براي بازه هاي زماني طولاني تر، و ماه ها قبل از سفر خود، خريداري نمايند و با خاطري آسوده، براي سفر خود آماده شوند. اين ويژگي براي كساني كه قصد سفر به كشورهاي خارجي با اخذ ويزا را دارند، بسيار مهم است، چراكه سفارت ها، بليط هواپيما به مقصد مورد نظر را، از هفته ها قبل از تاريخ سفر، مورد بررسي قرار مي دهند. از ديگر مزاياي بليط هاي هواپيما سيستمي، قابل تعويض بودن و حتي قابل استرداد بودن آن ها است. چه بسا افرادي كه با خريد بليط هاي چارتري، و عوض شدن برنامه ي سفرشان، دچار ضررهاي مالي بسيار شده اند. اما بليط هواپيما سيستمي، اين امكان را براي افراد فراهم مي كند، تا با تغيير برنامه ي سفر، به راحتي روز و ساعت پرواز خود را عوض كنند و با هيچ ضرر و زياني مواجه نگردند. همچنين افراد مي توانند، در صورت كنسل شدن سفر، بليط هواپيماي خود را پس داده و با پرداخت درصد كمي از مبلغ به عنوان جريمه، مابقي پول خود را، دريافت نمايند.

معايب بليط هواپيما سيستمي
تنها چيزي كه به عنوان ويژگي منفي در بليط هواپيما سيستمي شناخته مي شود، و افراد را از خريد آن ها باز مي دارد، بيشتر بودن قيمت آن ها، نسبت به بليط هاي چارتري است و همين مساله باعث مي شود كه افراد به خريد بليط هواپيما چارتري بيشتر علاقه مند شوند. از ديگر معايب بليط هاي هواپيما سيستمي، كم بودن آن ها در برخي فصول سال است. از آن جايي كه اكثر آژانس هاي گردشگري و مسافرتي، نسبت به خريد تمام بليط هاي موجود براي فصول پر تردد، اقدام مي كنند، پيدا كردن بليط هواپيما سيستمي در برخي فصل ها دشوار است.د. همچنين ممكن است بسياري از افراد، بليط خود را از ماه ها قبل خريداري كرده باشند، و همين مساله باعث كمبود بليط هواپيما سيستمي، در زمان هاي پيك سفر گردد.آن چه در اين ميان، از اهميت بسيار برخوردار است، رزرو و خريداري بليط هواپيما، از منبعي مطمئن است. با مراجعه به سايت "سفرمي" كه يكي از قديمي ترين و معتبرترين سايت هاي رزرواسيون پرواز و هتل است مي توانيد، خريدي آسان و مطمئن را تجريه نماييد، و سفر خود را به ايمن ترين شكل ممكن انجام دهيد.